Objawy nieprawidłowego widzenia u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Najczęstszymi objawami u dzieci z obniżoną ostrością wzroku są trudności w spostrzeganiu:
● małych przedmiotów oraz szczegółów większych przedmiotów
● liter, cyfr i innych znaków graficznych np. litery są połykane i zniekształcone, trudności w rozróżnianiu kształtów i wielkości
● obniżenie koordynacji wzrokowo – ruchowej co w rzeczywistości wiąże się z wolniejszym tempem pracy i małą precyzją ruchów np. podczas gry w piłkę i wchodzeniu po schodach
● problemy z orientacją w otoczeniu np. brak zainteresowania na drodze samochodami, osobami i zwierzętami znajdującymi się w dalszej odległości, brak wyrazistości numeru nadjeżdżającego autobusu
Dodatkowo dochodzi do nienaturalnego zachowania w postaci:
● przechylania głowy w kierunku boku lub do przodu np. podczas oglądania TV i czytania
● częstego mrużenia oczu i brwi, bądź nadmiernego mrugania, przecierania oczu i łzawienia
● szybkiego zmęczenia wręcz zniechęcenia po okresach intensywnej koncentracji wzrokowej np. przepisywanie tekstu
● zamykania lub zasłaniania jednego z oczu
Najprostszymi ćwiczeniami, dzięki którym można zauważyć pierwsze sygnały – nieprawidłowości w widzeniu dzieci są:
● wyszukiwanie różnic między obrazkami
● uzupełnianie brakujących elementów na ilustracjach
● układanie pociętych prostych obrazków do skomplikowanych puzzli
● odwzorowanie figur z klocków i patyczków
● wyodrębnienie figur geometrycznych na obrazkach np. ile mieści się trójkątów w jednym trójkącie, ile widzisz na obrazku kół, kwadratów i trójkątów
● dobieranie parami takich samych obrazów
● zagadki: wyszukaj w zdaniu zwierzę np. Idziemy pieszo albo Ala podnosi ołówek
● ukryta sylaba; pośród wyrazów ukryła się sylaba da znajdź ją i zakreśl
zabawa, zguba, wygoda, ryba, woda, moda, torba,
● znajdź różnice; czym różnią się pary wyrazów:
sen ser
kok lok
moda woda
mama mapa
REJESTRACJA DO OKULISTY:
Tel. 81 – 534 58 08
poprzez e-mail: kozia@optyk.lublin.pl
poprzez stronę internetową: http://wrzos.homewizyta.pl/