Objawy i rozpoznanie wad wzroku u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Najczęstsze objawy wad wzroku u dziecka z obniżoną ostrością wzroku w przypadku:
● Krótkowzroczności
- pochylanie głowy nad książką i zeszytem
- siadanie bardzo blisko telewizora
- częste mruganie lub przecieranie oczu
- obniżenie koordynacji wzrokowo – ruchowej co w rzeczywistości wiąże się z wolniejszym tempem pracy i małą precyzją ruchów np. trudności w łapaniu piłki – zbyt późne dostrzeżenie
- problemy z orientacją w otoczeniu np. brak wyrazistości numeru nadjeżdżającego autobusu, brak zainteresowania na drodze samochodami, osobami i zwierzętami znajdującymi się w dalszej odległości
- w przypadku patrzenia na przedmioty odległe mrużenie oczu
Ćwiczenia, które ułatwią wychwycenie pierwszych sygnałów nieprawidłowości:
- w ciemnym pomieszczeniu siedząc razem z dzieckiem obok siebie, oświetlaj latarką przez chwilę różne małe przedmioty oddalone o kilka metrów. Im krócej je oświetlisz tym lepiej, by dziecko nie zdążyło wykorzystać akomodacji. Dziecko powinno powiedzieć co widziało i jaki miało kolor. Przedmioty powinny być przyniesione z innych pomieszczeń by dziecko nie mówiło z pamięci
- na tablicy zapisano zdanie: Idziemy pieszo. Odnajdź w nim zwierzę
- na tablicy zapisano wyrazy, w których ukryła się sylaba „da”. Odnajdź te wyrazy i przeczytaj: torba, ryba, woda, moda
- zabawa na świeżym powietrzu pozwala oczom ćwiczyć różne odległości przedmiotów, odległy horyzont oraz szybkie zmiany w polu widzenia
● Nadwzroczności
- łzawienie, zmęczenie oraz ból oczu lub głowy spowodowany większym wysiłkiem fizycznym lub psychicznym
- trudności w spostrzeganiu małych przedmiotów oraz szczegółów większych przedmiotów
- trudności w spostrzeganiu liter, cyfr i innych znaków graficznych np. litery są połykane, trudności w rozróżnieniu kształtów i wielkości
- siadanie daleko od telewizora, odsuwanie od siebie zabawek i innych przedmiotów, potykanie się o przedmioty
- problemy z czytaniem- szybkie zmęczenie, pojawienie się niechęci do oglądania książek i rysowania
- charakterystycznym objawem jest zez, wywołany tzw. syndromem „leniwego” oka
Ćwiczenia, które ułatwią wychwycenie pierwszych sygnałów nieprawidłowości:
- na stole znajdują się guziki różnej wielkości mniejsze około 5mm i większe około 10mm ale w tym samym kolorze. Jedna osoba zbiera większe guziki, natomiast druga mniejsza. Po skończeniu następuje zmiana
- narysuj na białej kartce małe i większe punkty różnymi kolorami. Połącz ołówkiem na zmianę z dzieckiem punkty zaczynając od większych. Zauważ czy dziecko omija najmniejsze kropki
- odwzorowanie figur z klocków i patyczków
- wyszukiwanie różnic między obrazkami
- układanie pociętych prostych obrazków do skomplikowanych puzzli
- w przypadku syndromu „leniwego” oka najlepszym ćwiczeniem jest zasłonięcie oka lepiej widzącego na kilka godzin dziennie po to aby pobudzić pracę oka słabszego, co w konsekwencji umożliwia wykształcenie się widzenia obuocznego
● Astygmatyzmu
- czołowe bóle głowy
- mrużenie i tarcie oczu, przemęczone i piekące oczy
- brak ostrości jednocześnie w liniach poziomych i pionowych; linie proste jako krzywe
- problemy z odróżnieniem niektórych liter: „O” z „D” czy „F” z „P”
- przekrzywianie głowy w bok lub pochylanie do przodu podczas oglądania TV lub czytania
- siadanie blisko telewizora oraz przybliżanie zabawki do twarzy
- dzieci z nieskorygowanym astygmatyzmem patrząc na tekst widzą falujące literki różnego rozmiaru
Ćwiczenie, które sprawdzi czy twoje dziecko posiada astygmatyzm:
Wszystkie linie są proste i w równych odległościach jeżeli twoje dziecko widzi inaczej to znaczy, że posiada astygmatyzm.